Wat doet een online marketeer?

Je hebt het vast vaker voorbij horen komen: online marketing. We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. Met online marketing kun je als bedrijf je online doelstellingen behalen. Maar wie zit er achter het bedenken en uitvoeren van online marketing strategieën? Je kunt er vanuit gaan dat dit het werk is van een online marketeer. Maar wat doet een online marketeer precies? Je leest het hier!

Wat is een online marketeer?

Een online marketeer is iemand die een bedrijf helpt om de bedrijfsdoelstellingen te behalen. Dit met behulp van diverse vormen van online marketing. Zo neemt de online marketeer het strategische gedeelte uit handen van de organisatie en voert deze persoon de strategie uit. Hierbij horen verschillende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van de situatie, het geven van marketing advies, het uitvoeren én testen van strategieën en noem maar op. Een online marketeer moet dan ook beschikken over analytische vermogens en verder moet deze persoon nieuwsgierig zijn, kritisch, communicatief en doelgericht.

Specialisaties

Bij een online marketeer inhuren is het verstandig om te letten op de verschillende specialisaties die een online marketeer heeft. Zo is elk bureau weer anders en past de ene online marketeer beter bij jouw organisatie dan de ander. Vaak werken verschillende online marketeers ook samen om zo met verschillende expertises het beste resultaat te krijgen. De expertises kunnen liggen op het gebied van SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Hierbij wordt de vindbaarheid van je website in zoekmachines vergroot, door middel van bepaalde zoekwoorden. Verder kunnen online marketeers gespecialiseerd zijn in SEA, dit is search engine optimalisation. Zo worden er met relevante keywords pakkende advertenties gemaakt. Verder is social media ook een groot onderdeel. Hiermee kan een online marketeer de doelgroep aanspreken en zo een online community bouwen. De klanten worden betrokken gehouden, door middel van relevante content.